درب‌ و پنجره‌، از مهمترین بخش های هر ساختمان است، که بر کیفیت زندگی در فضای داخلی خانه، کارآیی گسترده ایی دارد. وقتی از کیفیت زیست گفتگو می‌کنیم، منظور  انتخاب درست و مناسب شکل، جنس، نوع ساخت و رنگ درب و پنجره میباشد، که بر میزان نور و روشنایی، تهویه هوا، تبادل دمای داخل و خارج، و در نهایت ایجاد حس آرامش و زیبایی است، که بر نمای بیرونی و درونی ساختمان ها تاثیر میگذارد.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم همراه وب‌سایت پیچا باشید، تا درباره نکات مهمی که در انتخاب رنگ درب و پنجره نقش دارند، اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم.

انواع درب و پنجره

پیش از آنکه به بحث اصلی رنگ درب و پنجره و روش انتخاب آن بپردازیم، بهتر است ابتدا انواع درب و پنجره‌ها را مشخص کنیم. در یک ساختمان، درب و پنجره‌ها ممکن است، از چارچوب های مختلفی مانند آهنی، آلومینیومی،چوبی یا UPVC  ساخته شوند. با توجه به محل و کاربردی که از یک درب و یا پنجره انتظار داریم، نوع پروفیلی را که گزینش میکنیم، متفاوت خواهد بود.

همانطور که اشاره شد کیفیت جنس و تولید، فرم و طراحی و آخر رنگ، در ساخت درب و پنجره، ارزش فراوانی دارد.

چه رنگی برای چه درب و پنجره‌ای مناسب است؟

• درب و پنجره‌های آهنی

رنگ درب و پنجره آهنیپروفیل آهن بعد از چوب از قدیمی‌ترین موادی است، که در ساخت درب و یا پنجره کاربرد داشته، و امروزه ساخت درب آهنی متداول‌تر از پنجره‌های آهنی است. هر چند هنوز ساخت پنجره آهنی کاملا منسوخ نشده است، اما پنجره‌های آلومینیومی و یا UPVC بخصوص به صورت شیشه دو جداره، بیشتر استفاده می‌شود.
رنگ روغنی، برای درب و پنجره آهنی از زمان گدشته کاربری داشته، و هنوز هم از همین رنگ، برای رنگ آمیری استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانیم، رنگ روغنی به صورت براق، نیمه براق و مات تولید می‌شود. رنگ روغنی براق، بیشترین مقاومت را در برابر آب دارد از اینرو، براحتی قابل شست‌وشو است. همین خاصیت مقاومت درب و پنجره آهنی را در برابر رطوبت و زنگ زدگی افزایش میدهد.

• درب و پنجره‌های چوبی

رنگ درب و پنجره چوبیبرای رنگ‌آمیزی درب ‌و پنجره‌های چوبی همانند پروفیل آهن، باید از رنگ روغنی استفاده کنیم. رنگ روغنی براق پوشش خوبی دارد و برای درب و پنجره‌های چوبی، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

البته باید توجه داشته باشیم که رنگ براق به دلیل انعکاس نور بالا، زیر‌سازی خود را کاملا نشان می‌دهد، بنابراین اگر رویه درب یا پنجره، کاملا صاف و زیرسازی مناسبی نداشته باشد، باید در استفاده از رنگ براق احتیاط کنید!

• درب و پنجره‌های UPVC

رنگ درب و پنجره upvc

پایه رنگ پروفیل UPVC  رنگ سفید است، و به همین دلیل بیشتر درب و پنجره‌های UPVC که می‌بینم، سفید هستند. اما چند سالی است که کارخانه های رنگ درب و پنجره، رنگ های متنوع تری برای پروفیل UPVC تولید کرده اند‌، تا مشتریان امکان بیشتری در انتخاب رنگ داشته باشند.

پنجره‌های UPVC به دو صورت رنگ آمیزی می‌شوند:

1. روکش لمینت
2. اسپری رنگ

روش اجرای لمینت در کارخانه به این صورت است، که یک لایه نازک رنگ، بر روی پروفیل UPVC روکش و سپس با عملیات حرارتی آنرا  تثبیت میکنند. تنوع این نوع رنگ، از انواع اسپری کمتر است.

تولید کننده های رنگ درب و پنجره UPVC ، علاوه بر روکش لمینت، نوع دیگری رنگ تولید می‌کنند، که به رنگ پاششی معروف است که همانطور که از اسم آن بر می‌آید، به صورت اسپری بر روی پروفیل اجرا می‌شود.

اسپری رنگ UPVC را هم در کارخانه می‌توان بکار برد و هم برای نوسازی پنجره‌های UPVC قدیمی که نیاز به بازسازی و تجدید رنگ دارند. این رنگ شبیه رنگ روغنی، با فرچه، غلتک و یا پیستوله قابل اجرا است.

تنوع تولید فام رنگ اسپری UPVC  بسیار است ، از این رو، دست شما را برای گزینش هر نوع فام رنگ باز خواهد گذاشت.

• درب و پنجره‌های آلومینیومی

در مورد پروفیل آلومینیوم، اصلی‌ترین شیوه‌های رنگ‌آمیزی عبارتند از:

1. آندایزینگ
2. رنگ پودری الکترواستاتیک
3. رنگ دکورال

در روش آندایز، تولید کننده رنگ درب و پنجره ، با عملیات الکتروشیمیایی، لایه اکسیدی بر روی آلومینیوم ایجاد می‌کند که علاوه بر تغییر در برخی ویژگی‌های فلز آلومینیوم، مانند سختی رویه فلز، قابلیت رنگ پذیری در روی پروفیل را به وجود می‌آورد. در مرحله بعدی رنگ‌آمیزی، رنگ‌دانه‌های آلی یا معدنی به پروفیل تزریق می‌شود.
شیوه دیگر رنگ‌آمیزی آلومینیوم، استفاده از رنگ پودری است. در این روش، پودر رنگ مورد نظر از طریق دستگاه‌های پاشش الکترواستاتیک بر روی پروفیل پاشیده  و در ادامه در کوره پخته شده و پروفیل رنگ می‌شود.

رنگ دکورال، در واقع برای تزیین و دکور پروفیل آلومینیوم به کار برده می‌شود. فیلم های دکورال با دستگاه های مخصوص بر روی شاخه های پروفیل روکش شده، و با عملیات پخت در کوره، طرح دلخواه را روی پروفیل ایجاد می کنند.

سخن پایانی :

تولید رنگ برای درب و پنجره، پروسه‌ای، تخصصی است و با توجه به آنچه گفته شد، نوع رنگ بر حسب جنس و متریال درب یا پنجره باید گزینش شود، و چنانچه در برگُزیدن اشتباهی صورت گیرد، به از دست رفتن هزینه و وقت شما می انجامد. لازم است در انتخاب رنگ و هماهنگی آن با دکوراسیون و سبک معماری خانه توجه فرمایید، سازگاری و هارمونی با سبک معماری داخلی و یا نمای بیرونی ساختمان، مساله‌ای است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. پیشنهاد ما این است که حتما با افراد کارشناس در این زمینه مشورت نمایید.
ازین که مخاطب وب‌سایت پیچا رنگ بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم همراهی با این بن مایه برایتان سودمند و مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست