وقتی صحبت از رنگ UPVC به میان می‌آید، همه‌ی ما تصویری از پنجره‌های دوجداره سفید رنگ را به یاد می‌آوریم . اما سال‌هاست که با تولید طیف گوناگونی از رنگ های UPVC ، امکان رنگ‌آمیزی درب و پنجره UPVC به رنگ‌های دیگر به جز رنگ سفید نیز فراهم آمده. با این وجود، متاسفانه هنوز رنگ های دیگر در رنگ آمیزی پروفیل های به اندازه رنگ سفید، همه گیر و متداول نشده است. اگر شما به دنبال خرید پنجره‌های دوجداره‌ای متفاوت و زیبا برای ساختمان خود هستید، و یا اینکه قصد دارید، رنگ و رویه ای نو به پنجره‌های  UPVC قدیمی خانه‌ی خود بدهید، لطفا با پیچا رنگ همراه باشید تا هر آنچه برای آشنایی با رنگ UPVC به آن نیاز دارید را بازگو نماییم.

چند نوع رنگ UPVC وجود دارد؟

به طور خلاصه دو نوع رنگ مخصوص برای پنجره‌های دوجداره UPVC  وجود دارد که عبارتند از :

  1. رنگ UPVC پاششی (اسپری)
  2. رنگ UPVC روکش لمینت
  • رنگ UPVC پاششی (اسپری)

اسپری رنگ UPVC، شبیه رنگ‌های پاششی است، که برای پروفیل‌های دیگر استفاده می‌شود، با این تفاوت که این نوع رنگ مخصوص پروفیل UPVC است. رنگ UPVC پاششی با استفاده از پیستوله، غلتک رنگ یا فرچه قابل اجرا است، که امکان دارد در کارخانه تولید کننده پروفیل انجام شود، یعنی شما می‌توانید، پنجره دوجداره را با رنگ دلخواه خود سفارش و خریداری کنید، یا اینکه  رنگ UPVC پاششی را برای پنجره‌های قدیمی، تهیه و خودتان آنها را رنگ آمیری نمایید.

معمولا بعد از گذشت چند سال که از عمر پنجره‌های UPVC می‌گذرد، به مرور زمان در اثر قرار گرفتن پنجره در برابر تابش آفتاب و رطوبت، رنگ پنجره‌ها کمرنگ  و  بدنه آنها شروع به پوسته شدن می‌کنند، برای رفع این مشکل باید از رنگ UPVC پاششی استفاده شود.

  • رنگ یو‌پی‌وی‌سی روکش لمینت برای پنجره‌های UPVC

فرآیند رنگ‌آمیزی با روکش لمینت برای پنجره‌های UPVC کاملا متفاوت از نوع اسپری هستند. این نوع رنگ‌آمیزی، فقط در کارخانه اجرا می‌شود و در طی آن، یک لابه فویل لمینت بر روی پروفیل روکش شده، و در کوره خشک می‌شود. این شیوه باعث می‌شود که لایه رنگ به خوبی و با ظرافت بسیار، بر روی پروفیل قرار گیرد. مزیتی که روکش لمینت دارد، تنوع و گوناگونی در طرح و بافت روکش است. یعنی به دلخواه و سلیقه‌ی خود، می‌توانید از یک طرح ترکیبی برای پنجره‌های خود استفاده کنید، مثلا طرحی از چوب را برای زیبا شدن پروفیل انتخاب نمایید.

اما نقطه ضعف روکش لمینت تنوع کمتر آن نسبت به رنگ‌های پاششی است و اگر شما طرفدار تنوع در فام‌های گوناگون  هستید، بهتر است از رنگ‌های پاششی استفاده کنید.

مقایسه رنگ UPVC پاششی با رنگ UPVC روکش لمینت:

مزایا و ویژگی های هر دو نوع رنگ UPVC تقریبا شبیه به هم هستند و تفاوت‌های کمی با یکدیگر دارند.

اسپری رنگ UPVC ، تنوع فام گسترده ایی نسبت به روکش لمینت دارند. در حالی که با روکش لمینت، شما می‌توانید از طرح‌های ترکیبی استفاده کنید.

توجه فرمایید، کیفیت رنگ و تعهد سازنده‌ی رنگ، ملاک مهم‌تری برای انتخاب رنگ UPVC  است.

بیشتر بخوانید: انتخاب رنگ UPVC

مزایا و ویژگی‌های رنگ UPVC

  • ضد خش و بدون ترک هستند.
  • تنوع رنگی زیادی دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید درب و پنجره‌های خوشرنگ و زیبایی داشته باشید.
  • امکان استفاده از دو رنگ متفاوت در قسمت داخلی و بیرونی پنجره را برای شما فراهم است.
  • ضد آب و ضد رطوبت و برای مناطق مرطوب مناسب هستند، همچنین در برابر بارش باران، خراب نمی‌شوند.
  •  در برابر اشعه خورشید مقاوم و سال‌های سال زیبایی نمای خود را حفظ می‌نمایند.

 

هزینه رنگ‌آمیزی پروفیل UPVC چقدر است ؟

به طور معمول پروفیل‌های UPVC رنگی، حدود بیست درصد نسبت به رنگ پایه سفید، گران‌تر هستند. به اضافه‌ هزینه‌ی رنگ اولیه، چنانچه درب و پنجره‌ها توسط نقاش رنگ شوند، هزینه‌ی بابت دستمزد نیز باید بپردازید. اما از مزیت‌های رنگ UPVC این است که اگر مقداری با فوتُ فن رنگ‌کاری آشنایی داشته باشید، می‌توانید برای صرفه جویی دست به کار شوید و به راحتی، درب و پنجره‌های خانه خود را رنگ‌آمیزی کنید.

برای رنگ آمیزی پنجره‌های دوجداره UPVC از چه وسیله‌ای استفاده می‌کنند؟

اسپری رنگ UPVC درست همانند رنگ‌های پلاستیک یا روغنی، اجرا می‌شود. برای رنگ کردن چارچوب‌ درب و  یا پنجره های دوجداره می‌توان از پبستوله رنگ، فرچه، غلتک و مانند آنها استفاده نمود.

 

سخن پایانی

در گذشته تنها پروفیل‌های سفید در عرصه ساخت درب و پنجره دوجداره UPVC وجود داشت. اما امروزه رنگ‌های UPVC ، به شما اجازه رنگی کردن پروفیل‌های UPVC را می‌دهند. شرکت‌های مختلفی در ایران و دنیا این نوع رنگ را تولید و با کیفیت‌های متفاوت به بازار عرضه می‌کنند که هر کدام متناسب با کیفیت و قیمت متفاوت خود، می‌توانند برای کار شما مناسب باشند.

با توجه به نیاز شما و مشخصاتی که از رنگ UPVC در بالا اشاره شد، میتوانید رنگ مناسب را برای درب و پنجره‌های خانه خود با توجه به سبک و چیدمان و همین طور فضای مورد نظر تان انتخاب کنید. به عنوان نمونه، اگر وسایل و مبلمان شما سنتی هستند، بهتر است از رنگ‌های مانند طرح چوب استفاده کنید و یا در اتاق کودک‌تان، می‌توانید از رنگ‌های شاد و مفرح استفاده کنید تا فضایی که کودک در آن قرار می‌گیرد شاد و لذت‌بخش باشد و همین طور است انتخاب رنگ یو‌پی‌وی‌سی برای سایر نقاط خانه.

در پایان، پیچا رنگ در انتخاب رنگ یو‌پی‌وی‌سی به شما  پیشنهاد می‌دهد، شرکت‌های معتبر و صاحب برند را برگزینید تا دوام و ماندگاری رنگ درب و پنجره‌های خانه خود را برای سال های طولانی تضمین نمایید.

ازین که مخاطب این محتوا از وب‌سایت پیچا رنگ بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست